Bli med til øya som er «Norgesmester i 113KIT»
– Håper Aidency 113KIT® kan være en ekstra trygghet.
Gass og gamle spor
Ute i havgapet i Møre og Romsdal, en kjøretur på rundt 20 minutter og en kort fergereise vest for Molde, ligger Aukra.
Her har det bodd mennesker i uminnelige tider. De eldste sporene av mennesker som er funnet i Norge, fra den såkalte Fosnakulturen, er avdekket i Aukra kommune. Funnene tyder på at det var folk der allerede for nesten 11 000 år siden.
Den lille kommunen med rundt 3600 innbyggere, hvorav flesteparten bor på øya Gossa, er i dag først og fremst kjent for å være tilholdsstedet til en av de største gassterminalene i Nord-Europa - Nyhamna -der det blir prosessert gass fra blant annet Ormen Lange-feltet.
Har omfavnet Aidency 113KIT®
Med hav på alle kanter er det ikke bare på Nyhamna det er aktivitet langs sjøsiden. Også mye av det øvrige næringslivet i kommunen uløselig knyttet til det maritime og det marine - næringer som er vant til å forholde seg til strenge sikkerhetskrav.
Det kan hende det er denne sikkerhetskulturen som har ført til at Aidency 113KIT® har fått en varm mottakelse i Aukra allerede før den offisielle produktlanseringen. Tre ulike bedrifter, som holder til på hver sin del av Gossa, har alle inngått abonnementsavtaler for å få løsningen installert hos seg. Ikke noe annet sted er det foreløpig så mange 113KIT pr innbygger som på Gossa.
Vi tok turen dit for å besøke to av bedriftene - Vikenco på Rindarøy og Aukra Maritime på Nautneset - for å forsøke å finne ut av hvorfor Gossa kan regne seg som foreløpig «Norgesmester i 113KIT».

Spektakulære omgivelser
Værgudene står oss bi denne vakre morgenen sent i januar, og med bare veier går turen radig fra Aidencys hovedkvarter i Ålesund til Vestnes fergekai.
Det sitter litt langt inne for enkelte sunnmøringer å skulle innrømme det, men krysningen av Moldefjorden er slett ikke ille under slike forhold. Det skader heller ikke at de tradisjonsrike fergesvelene allerede ligger klare til servering.
Vel fremme på den andre siden av fjorden settes kursen rett vest, med Romsdalsalpene som en spektakulær kulisse i syningen sørover. Rundt 20 minutter senere kommer vi til dagens andre fergereise - fra Hollingsholmen på fastlandet til Gossa.
Tradisjonsrik og hypermoderne
Aukra fergekai ligger på sydspissen av Gossa. Dagens første stopp er sjømatbedriften Vikenco, som ligger på Rindarøy på stikk motsatt side av Gossa. Det er ikke lenger unna enn at vi kjører tvers over øya til den andre siden på 15 minutter.
Det som møter oss i naturskjønne omgivelser på nordsiden eren tradisjonsrik virksomhet med et hypermoderne anlegg - og HSE Coordinator Andreea Johansen, som tar oss med rundt på anlegget og byr på litt av historien.

Dramatisk suksesshistorie
Vikenco ble startet i 1973 av Finn Viken fra den lille naboøya Ona - et stykke enda lenger ute i havet - og har helt siden den gang hatt tilhold på vesle Rindarøy, som har broforbindelse til Gossa. En broforbindelse som i dag brukes til å håndtere rundt 40 daglige trailerlass med fisk og emballasje. I dag er Vikenco en skikkelig suksesshistorie, men veien frem til en årsomsetning på drøye 5 milliarder kr har ikke bare handlet om oppturer.
Bunnpunktet kom i 2004, da alle de 80 ansatte ble oppsagt, etter at virksomheten ble lagt ned av Pan Fish, som hadde kjøpt Vikenco i 1999. De lokale gründerne Per Olav Mevold, Jonny Småge og Kristofer Reiten kunne ikke sitte stille og se på hva som skjedde, og året etter kjøpte de Vikenco for å starte opp igjen med produksjon av laks.
SalMar kom inn på eiersiden i 2010 og sikret seg 51 prosent av selskapet, mens de lokale gründerne har beholdt resten av eierskapet. Sidenden gang har omsetningen eksplodert, og det hypermoderne anlegget som vi besøker ble åpnet i 2021.

Skaper trygghet
HSE Coordinator Andreea Johansen flyttet fra Romania til Gossa da hun var 23 år, og har vært innom Vikenco i to omganger – denne gangen siden 2020.
Som HSE-ansvarlig for rundt 350 ansatte i en bedrift med forsterket industrivern, har Johansen klare betraktninger om anskaffelsen av Aidency 113KIT®, og husker godt hva hun tenkte første gangen hun ble introdusert for løsningen.
– Da tenkte jeg; hvorfor har jeg ikke funnet på dette selv? Vi så det umiddelbart som en svært innovativ og praktisk løsning for å styrke sikkerheten og helseberedskapen på arbeidsplassen. Muligheten for å ha et 113KIT som kan fjernåpnes av kompetente medisinske fagfolk, som kan gi livsviktige hjelpemidler før profesjonell hjelp ankommer, virket svært betryggende, sier Johansen.
For Johansen og Vikenco er ivaretakelsen av helsen og sikkerheten til de ansatte en svært viktig prioritering.
– De vier livet sitt til å jobbe her. Da må de føle at de er i trygge hender. Vi har mange ansatte med ulik bakgrunn, og et sterkt fokus på å ivareta helsen og sikkerheten deres. Det gir oss trygghet å vite at vi kan handle raskt og effektiv i en nødssituasjon, uten å være avhengige av at ambulansen rekker frem i tide, sier HMS-koordinatoren.
Forberedt på alle situasjoner
For selv om det er ambulanse på Gossa, og ambulansebåt stasjonert der, er øysamfunnet sårbart. Hvis ambulansen er på vei med en pasient fra Aukra til Molde, må det sendes en ny ambulanse fra Molde hvis det oppstår en ny hendelse før bilen er kommet tilbake. Det kan ta tid.
HMS-koordinator Johansen forteller at nyheten om at 113KIT skal monteres i resepsjonen på Rindarøy er blitt tatt svært godt imot av de ansatte.
– De har tatt i mot nyheten med stor entusiasme. De ser på det som et viktig verktøy som kan hjelpe i kritiske situasjoner, spesielt med tanke på at det skal brukes under veiledning fra helsepersonell. Mange har uttrykt at det er betryggende å vite at vi tar slike grep for å være forberedt på alle typer situasjoner, forteller hun.
Eventyrlig utvikling
I Vikenco handler ikke HMS bare om hvordan man skal håndterekritiske situasjoner. Selskapet har også forebygging høyt på agendaen.

De ansatte har blant annet tilgang til et eget treningsrom, der de kan se rett nedpå produksjonsarealet i etasjen under. Produksjonsanlegget er blant de mest moderne av sitt slag i hele verden, der veldig mye av operasjonene er automatisert, noe som gjør at tunge, manuelle oppgaver og løft er tilnærmet faset ut.
Det er mye som har forandret seg siden Andreea Johansen kom inn i sjømatnæringen første gang.
– Utviklingen har vært et eventyr, oppsummerer hun, før vi takker for oss og setter kursen sørover mot den andre bedriften vi skal besøke på turen
Kranspesialisten
På kaia på Nautneset, som ligger rett ved kommunesenteret Falkhytten, omtrent midt på Gossa, finner vi Aukra Maritime.
Selskapet, som er blant regionens ledende på sitt område, ble etablert i 1998, har 24 ansatte, og spesialiserer seg innen kraner til skip; både nybygg, ettermontering og service.
På Nautneset blir vi møtt av kontorsjef Janne Kristin Småge, som viser oss rundt i produksjonsanlegget til Aukra Maritime, inne i den store hallen på kaia.

Som innfødt gossing er Småge godt kjent med de potensielle utfordringene øysamfunnet står overfor når det oppstår akutte hendelser, når ambulansen kan være langt unna.
– Da vi fikk høre om 113KIT tenkte jeg at dette må være veldig lurt å ha på små plasser, slik som her. Da tenker jeg ikke bare på det som skjer på arbeidsplassen på dagtid, for det skjer mye her på øya på kvelds-og nattestid også, sier kontorsjefen.

Begrensninger uten bro
Hun forteller at samfunnet ute i havgapet har et sterkt ønske om en broforbindelse til fastlandet, men at det ikke ser ut til at dette er en politisk prioritering i uoverskuelig fremtid. Fergeforbindelsen medfører begrensninger både når det gjelder beredskap og utfoldelse av dagliglivet.
Det lokale legekontoret har legevaktfunksjon på dagtid, men etter kl. 16 på hverdager, og i helgene, må gossingene ta ferga og reise tilMolde for å komme seg til legevakten.
– Sånn vi har det her, med litt begrensede ressurser når det gjelder akutthjelp, så er det kanskje slik at en helst ikke vil være til bry, og at det går ekstra tid før man vil ringe etter hjelp. Vi håper 113KIT kan være en ekstra trygghet for oss, sier kontorsjef Småge.
Ikke unik situasjon
Vi har ordene hennes med oss i tankene når vi forlater Gossa, i ferga på vei over til fastlandet igjen - en god del klokere når det gjelder spørsmålet vi ville ha svar på før vi dro.
Mye tyder på at det er et næringsliv med omtanke for både egne ansatte og samfunnet rundt seg, kombinert med lokale forhold, som gjør at Gossa og Aukra foreløpig stikker av med NM-tittelen.
Situasjonen som beskrives av bedriftene på Gossa er imidlertid ikke unik. Denne typen problemer, som gjerne er et utslag av utfordrende geografi i et langstrakt og relativt tynt befolket land – der samtidighetskonflikter i akuttjenestene er en realitet - er ikke Aukra alene om.
Akkurat som bedriftene på Gossa, håper Aidency at 113KIT skal være et bidrag til et tryggere samfunn for alle, akkurat slik som skjedde da hjertestarteren ble utbredt forrige tiår.
Vil du bestille Aidency 113KIT® til din bedrift, eller høre mer om løsningen?
Kontakt oss, eller les mer her »
